Spring naar inhoud

Design regels

 

Net als bij elk beroep zijn er in de design wereld ook regels waar je je aan dient te houden.

Hoewel het in sommige gevallen toegestaan is om die regels te overtreden en in sommige gevallen zelfs wordt aangemoedigd, is het belangrijk om op zijn minst op de hoogte te zijn van de regels die je breekt. Op die manier overtreed je de regels ten minste op de juiste manier.

Van typografie tot lay-out, kleuren en speciale effecten. Met deze lijst wil ik graag een paar basisregels, tips, trucs en handleidingen voorzien voor enkele veelvoorkomende fouten en hoe je die in je ontwerp kan vermijden.

 

1.Vergeet de kern van je ontwerp niet

Iemand heeft ons eens gezegd dat als je iemand echt haat, je het moet leren om slechte tekenpatronen te herkennen. Een werk met onopvallende tekenspatronen is één van de hoofdzonden in de design-wereld. Het is dus een belangrijke vaardigheid dat je zo vroeg mogelijk onder de knie dient te krijgen.

'Kernen' is de aanpassing van de ruimte tussen objecten. Het klinkt als iets onnozel, maar goed kernen kan een wereld van verschil maken in je ontwerp. Het ultieme doel is om er voor te zorgen dat de ruimte tussen elke letter visueel gelijk is om een net en overzichtelijk stuk tekst te maken.

Hoewel we enkele typografische fouten in deze lijst zullen tegenkomen, moet je deze andere typografische fouten bekijken die je absoluut moet vermijden.

 

2.Negeer de leesbaarheid niet om esthetische redenen

Leesbaarheid

Ik ben zeker dat ik dit al duizenden keren heb gezegd maar het belangrijkste doel van je design is communicatie. Het is dus logisch dat de leesbaarheid van je ontwerp een topprioriteit is.

Wat belemmert die leesbaarheid nu? wel, een aantal dingen kunnen van invloed zijn op hoeveel moeite je lezer moet doen. Een veelgebruikt voorbeeld is een te laag contrast tussen de tekst en de achtergrond. Houd het contrast hoog om dat probleem te voorkomen.

een andere veel voorkomende fout is het overmatig gebruik van hoofdletters. Niet alleen geven hoofdletters de lezer het gevoel dat er naar hen geschreeuwd wordt, ze belemmeren ook het vermogen van het oog om lettervormen te onderscheiden. De reden hiervoor is dat elke letter, als deze in hoofdletters worden geschreven, deze hoogte en blokachtige vorm heeft. Terwijl, in kleine letters daarentegen, de lettervormen uniek gevormd zijn waardoor het oog gemakkelijker elke letter en elk woord kan identificeren.

Een andere fout is de lettergrootte. De gebruikelijke oorzaak is dat een lettertype te klein is. Kijk naar je doelgroep en vraag je af of ze het moeilijk zullen hebben om het lettertype te lezen. Als je niet zeker van je stuk bent, test dit dan door enkele voorbeelden af te drukken en de mening van anderen te vragen. Misschien kan jij je ontwerp wel goed lezen terwijl dit voor anderen een stuk moeilijker is.

Het belangrijkste om te onthoud is ; alleen omdat het er goed uitziet betekent nog niet dat het altijd goed communiceert. Wees dus voorzichtig met de opmaak van je letters.

3.Print

Heb je ooit veel moeite moeten steken in het lezen van een tijdschriftsartikel dat je inhoudelijk interessant vindt? Of misschien ben je de plaats waar je gebleven was kwijt telkens wanneer je een nieuwe regel begint te lezen? Dat kan een fout zijn van slecht gestructureerde lijnlengtes.

Een gouden regel voor de lengte van de lijntekst van de body is om een minimum van zes woorden per regel te hanteren met een gemiddelde van ongeveer 30 - 40 tekens (inclusief spaties). Verminder dit aantal en je zinnen zullen te schokkerig overkomen. Bovendien riskeer je dat je zinnen vervelend en vermoeiend te lezen zullen worden.

4.Gebruik een doelgerichte hiërarchie

net zoals bij veel andere zaken, is een krachtige en doelgerichte hiërarchie een behoorlijk krachtige tool. In de design wereld is het belangrijk om aandacht te geven aan de opstelling van de visuele elementen zodat er ook een betekenis aan toegekend kan worden. Dus, hoe belangrijker bepaalde elementen zijn, hoe meer aandacht er aan gevestigd moet worden door middel van grootte, kleur, lettertype enz. De minst belangrijke elementen zijn gemaakt om minder aandacht aan te vestigen.

 

5.De juist woordspatiëring gebruiken

Print

als ontwerper is het omgaan met een lettertype bijna onvermijdelijk. En dat is niet altijd gemakkelijk. Er zijn veel regels en elementen waar rekening mee gehouden moet worden. En onthoud altijd dit: woord- en letterafstand. Er zijn twee manieren van spatiëring die ik wil bespreken: tracking en leading.

Leading is de aanpassing van de ruimte tussen verticale lijnen. Er zijn een heleboel dingen die bepalen welke richting je moet gebruiken - van je lettertype, hoeveel tekst je moet gebruiken etc. Maar een goede vuistregel is om bij langere lijnlengtes iets meer leading ruimte te laten dan bij kortere lijnlengtes. Op die manier is het voor mensen gemakkelijker om naar een volgende regel te gaan.

Hoewel tekenspatiëring vaak handmatig wordt gedaan, is er vaak geen tijd om handmatig elke ruimte aan te passen wanneer je te maken hebt met een grote hoeveelheid tekst en een strakke deadline. In dat geval is ee ntrackingtool erg handig. De trackingtool past de ruimte tussen tekens en woorden op een algemenere manier aan dan letterspatiëring.

Een andere handige vuistregel voor woordspatiëring is, voor kleinere letters die doenbaar aan te passen zijn, een kleine 'i' tussen elk woord in t ebeelden en de ruimte overeenkomstig aan te passen. Maar dat hangt natuurlijk allemaal af van het lettertype, de situatie etc.

 

Benieuwd hoe ik dit alles aanpak en hoe ik jouw van dienst kan zijn met mijn ontwerp vaardigheden? Contacteer me via het contactformulier en dan koppel ik asap terug.